Under våren smyglanserade PVF sin nya kampanj ”Bra drag!” – en satsning som ska få fler att välja en yrkesväg som ventilationsmontör.

84 % av företagarna i ventilationsbranschen har idag problem med att få tag på utbildade ventilationsmontörer. Behovet av utbildad arbetskraft är därmed extremt stort då det utbildas alldeles för få. Kampanjen Bra drag! vill uppmärksamma de olika utbildningsvägarna som finns, speciellt Komvux och arbetsmarknadsutbildningar. Kampanjen tar avstamp i de positiva värdena som är förknippande med yrket, som till exempel att det är bra drag på arbetsmarknaden – och därmed även ett bra drag att välja att bli ventilationsmontör.

I filmerna som just nu rullar i sociala medier, visas olika personer som nästan blåser omkull av den starka vinden. I en intervju i Plåt & Ventmagasinet berättar PVFs vd Annika Waernström om hennes syn på filmerna.

– Vi tycker att filmerna är ett roligt sätt att med glimten i ögat berätta om en bransch med bra drag – bokstavligen. Det får en att haja till. Men bakom finns ett tydligt budskap, som man förstår i slutet av filmen. Filmerna länkar även vidare till en kampanjsida så att man kan läsa mer om yrket och hur man utbildar sig.

Ventilationsmontör passar den person som vill ha ett praktiskt och omväxlande jobb, med varierande arbetsuppgifter  och som tycker om att träffa nya människor. Det finns en ljus framtid för den som väljer att utbilda sig till ventilationsmontör, det finns gott om jobb.

Vår rekryterings- och informationssajt: vent-montor.nu