Om du som arbetar i plåt- och ventbranschen undrar över varför PVF Yrke & Utbildnings arbete inte syns tydligare, så beror det på att vi oftast inte riktar oss till dig. Vi är där ungdomarna är, i deras flöde.

PVF Yrke & utbildning har i uppdrag att synliggöra yrkena byggnadsplåtslagare och ventilationsmontör samt de olika utbildningsvägar som finns. Våra målgrupper är främst högstadieelever som ska välja till gymnasiet, gymnasieelever som går Bygg – och anläggning eller VVS-och fastighet och ska välja inriktning. Men också vuxna som vill eller behöver omskola sig.

Rätt person till rätt yrke
Byggnadsplåtslagare och Ventilationsmontör är som bekant två helt olika yrken. Tidigare när utbildningen gällde ventilationsplåtslagare och hörde till Bygg- och anläggningsprogrammet, gick de båda mer hand i hand. Men i och med den nya utbildningen och ett förtydligande av yrket ventilationsmontör har vi även separerat kommunikationen och budskapen, för att öka chanserna att få rätt person till rätt yrke.

Sociala medier är oslagbart
Vi medverkar på mässor (digitala och fysiska), arrangerar SM, skickar ut nyhetsbrev, bearbetar pressen, skriver artiklar med mera. Men sociala medier är den oslagbart snabbast vägen att nå flest personer i rätt målgrupper. Speciellt om vi pratar om ungdomar. Under 2021 har vi därför lagt extra stora resurser på utvecklingen av vår närvaro på framför allt Instagram liksom influencersamarbete på Youtube, men har även en närvaro på Facebook och LinkedIn.

Organiska flöden och trendande ljud
Bli plåtslagare har en större bas av följare på både Facebook och Instagram i form av verksamma plåtslagare eller personer som på annat sätt tillhör branschen. De kan och gillar yrket och är därmed potentiella ambassadörer. Så det organiska flödet fokuserar på att lyfta fina och bra exempel som alla inom branschen kan tycka är kul eller känna stolthet över! Annonserna riktar sig däremot till personer som vi hoppas vill utbilda sig till plåtslagare och handlar därför mer om hur kul och bra det är att utbilda sig till ett yrke som plåtslagare. Både under själva utbildningen och som färdig. För Bli ventmontör finns inte samma tradition av branschuppslutning som för plåtslageri. Här har vi därför satsat på Instagram reels, eftersom det rörliga alltid får större spridning och tilltalar de yngre. Det är korta filmklipp uppbyggda på ”trendande” ljud från Tiktok el Instagram. Här varvas roligheter som väcker nyfikenhet med korta fakta om vad en ventilationsmontör gör. Inläggen i flödet ses oftare av syvare och föräldrar och innehåller mer faktabudskap.

@bliventmontor

Reels på @bliventmontor

Kampanjer inför skolval
En viktig målgrupp är högstadieelever som ska göra sitt gymnasieval i februari 2022. Vi kommer under den här perioden driva riktade kampanjer för både plåt och vent, som handlar om just val av gymnasieinriktning. När det gäller VVS- och fastighetsprogrammets inriktning Ventilation, så finns utbildningen på ett begränsat antal orter och vi riktar våra annonser till personer i just dessa geografiska områden.

2022
Under 2022 kommer Bli Plåtslagare och Bli Ventmontör få var sin Youtubekanal och det planeras för både influencersamarbeten och närvaro på Tiktok. Det viktiga är att vi finns där ungdomarna är och eftersom utvecklingen går fort, måste vi hela tiden utvärdera och justera våra aktiviteter i sociala medier. Så om du inte ser oss, är vi troligtvis där vi ska vara.

@bliplatslagare

Flödet på @bliplatslagare

 


I våra satsningar på sociala medier använder vi oss av byråerna Another View och Far from standard. Här delar de med sig av några tips och trender.

 Another View
3 råd till företag som vill öka sin synlighet på sociala medier:

  1. Timing och innehåll! Tänk hela tiden på vad målgruppen vill höra och när. Kommunicera när det är relevant. Vi måste hela tiden komma ihåg att allt vi kommunicerar i sociala medier hamnar i målgruppens privata flöden. Är innehållet inte relevant så kommer de inte ge oss en sekund!
  2. Annonsering är som vilken kommunikation som helst! En annons i sociala medier är inte samma sak som en reklamfilm. Snarare tvärtom. När en reklamfilm ofta uppfattas störande, kan en annons i sociala medier med rätt innehåll och vid rätt tidpunkt uppskattas! Annonsen är då ett toppensätt att nå målgrupper som annars är ganska svåra att nå.
  3. Var nyfiken, sätt mål och utvärdera, utvärdera, utvärdera! Sa vi att man ska utvärdera? Sociala medier är nyckfulla och det kan ske stora ändringar från en dag till en annan i hur algoritmer, preferenser och innehåll funkar. Så håll koll på vad som gäller för stunden. Sätt tydliga mål och utvärdera kontinuerligt. Det kombinerat med ett stort mått av nyfikenhet och mod brukar vara en bra cocktail för lyckad kommunikation!


Far from standard
3 trender på Sociala medier inför 2022:

  1. F I L M – Med Tiktok i spetsen har samtliga kanaler nu en lösning för scrollvänliga korta videos. Instagram erbjuder de tre filmformaten reels, stories och IGTV. På Facebook och LinkedIn finns också stories medan Youtube kallar sitt kortfilmsformat för shorts. 2022 beräknas 82 procent av all internettrafik bestå av videoinnehåll.
  2. Employee Advocacy handlar om att medarbetare som gillar sitt jobb är företagets bästa ambassadörer. Rapporten, Employee Advocacy Benchmark Report 2021, belyser vikten av att medarbetare interagerar eller delar vidare företagets sociala medier-inlägg i sina egna sociala kanaler, något som i sin tur leder till en ökad trafik till företagets plattformar. Detta gäller i synnerhet LinkedIn. Inlägg som delas av anställda har 3-5 gånger högre (CTR) klickfrekvens. Det är alltså dags att ta fram en medveten strategi för ”Employee Advocacy”.
  3. Social shopping uppstår när man kombinerar sociala medier och e-handel. Här blir kundernas vänner/kontakter en del av köpupplevelsen, exempelvis via rekommendationer och kommentarer, delningar, deltagande i live-shoppingevents eller via research av produkter och tjänster via sociala medier. 43 % av användarna söker idag efter produkter främst via sociala nätverk (och alltså inte via Google). Det om något, visar hur viktigt det är med en aktiv och genomtänkt närvaro i sociala medier.

 

Influencersamarbete med Pontus ”Frolle” Frostvik (@ggfrolle)

Influencersamarbete med Pontus ”Frolle” Frostvik (@ggfrolle)